Tuesday 3 January 2012

Final Camp:24/12/2011

Pada malam berikutnya, kami diwajibkan 'sentri' untuk menjaga barang-barang dan peralatan kerana semuanya diletakkan di luar stor. Kesemua pelajar lelaki tidur di kaki lima kolej kenanga manakala pelajar perempuan tidur di dalam surau kolej kenanga. Nak di jadikan cerita...awal pagi tu tiba-tiba pula hujan. Merasa la juga tempiasnya.huhu. Nak buat macam mana, dah dikuarantin.hehehe. Kami semua bangun seawal jam 5.30 pagi dan mengerjakan solat subuh berjemaah secara bergilir-gilir disebabkan kapasiti surau kolej kenanga yang tidak mampu menampung jumlah semua pelajar.
Sebelum, menjamu selera (sarapan pagi) kami semua melakukan aktiviti Malaysia Cergas atau dalam bahasa mudahnya, senaman pagi. Di mulai dengan regangan dan diikuti dengan senam robik yang diketuai oleh Cik Mun (Fasilitator Jengka).
Dah penat dan berpeluh, barulah kami dapat menikmati sarapan pagi bersama-sama.huhu..terasa nikmatnya makan bersama-sama dalam suasana semuanya yang belum mandi pagi lagi.hahaha.(x sempat nak mandi).
Selesai makan, ada sedikit taklimat daripada fasilitator mengenai perjalanan kami pada hari ini. Selesai sahaja taklimat, kami dibahagikan mengikut kumpulan untuk menaiki bas. Lebih kurang jam 9 pagi, kami pun bertolak dari Shah Alam. Sepanjang perjalanan, saya hanya mampu melelapkan mata..hehe. Lebih kurang jam 12 tengahari kami pun tiba di R&R Tapah sebelum meneruskan perjalanan kami yang masih lagi jauh. Sekali lagi saya hanya mampu melelapkan mata.
Tepat jam 2 petang, kami pun tiba di lokasi yang yang dituju. Semalaman termimpi-mimpi,bagaimanalah agaknya tempat kem aku ni?hehe. Ingatkan dah betul-betul sampai. Rupa-rupanya sampai kat depan pintu je. Kena jalan kaki da....lebih kurang 3km macam tu. Letih jugaklah...masa tu lah berkenal dengan abg Mus, orangnya dah berusia dalam 35 tahun,berkhidmat dalam Tentera Darat, sembang punya sembang rupanya ang Mus ni anggota unit tempur Komando..Tabik spring lah abg Mus.
Sampai je di Tapak perkhemahan, kami pun mulalah melakukan aktiviti 'loading' barang keluar daripada lori. Kemudian melakukan aktiviti 'camp craft', antaranya mendirikan khemah 'A frame', menyiapkah rak kayak dan ampaian pfd. Untuk aktiviti camp craft ni, kreativit amatlah diperlukan supaya dapat menghasilkan gadget yang dapat memberi manfaat dalam perkhemahan.
Selesai, melakukan aktiviti camp craft. Kami semua bersiap untuk solat Maghrib dan Isyak berjemaah serta bacaan yasin. Makan malam kami yang pertama di kem ini ialah nasi+ikan sardin+telur dadar dan makan secara berjemaah di dalam talam atau dulang. Masa tu lah terasa nikmatnya dapat makan. Maklumlah, takde lauk lain..makan jelah. Itupun sodap.
Selesai makan, sampailah masa untuk spot check. Tujuannya adalah unutk memastikan para peserta tidak membawa barangan yang dilarang sewatu perkhemahan. Nak dijadikan cerita, adalah pulak sorang hamba Allah ni,bawak rokok tapi tak nak mengaku kemudian diletaknya pulak dalam beg sorang kawan ni. Tak pasal-pasal kawan ni yang kena. Kesian jugak tengok dye, 3-4 batang jugaklah berasap sampai terbatuk-batuk. Siapalah punya angkara ni, sampai sekarang masih menjadi tanda tanya. Pasal kes ni jugaklah, tak pasa-pasal budak-budak perempuan kena star jump sampai menjerit-jerit dan pasal benda ni jugaklah kami tidur lambat...dah la ESOK kena bangun awal pagi.hmmmm