Saturday 7 January 2012

Final Camp:26/12/2011

Masa yang tunggu telah pun tiba. Tak sabar-sabar pun ada.(pulak dah). Hari ni bermulalah aktiviti kami yang sebenar-benarnya. Kesemua kumpulan akan mengikuti aktiviti yang berlainan mengikut perancangan yang telah dijadualkan kan. So...untuk pagi hari ini, mula-mula sekali kami semua akan belajar knotting ataupun dalam bahasa melayu nya ikatan. Fasilitator kami pada pagi ini diketuai oleh En. Shizz.
Sebelum memulakan pelajaran berkenaan ikatan, kami terlebih dahulu diberi penerangan mengenai jenis tali kernmantel yang mempunyai dua jenis iaitu static dan dynamic. Tali jenis static digunakan untuk aktiviti seperti climbing dan abseiling/repelling manakala tali jenis dynamic digunakan untuk aktviti seperti bungee jumping.
"KERNMANTEL".. apalah agak-agak maksudnya. Kern merujuk kepada bahagian dalam atauoun core tali manakala mantel pula merujuk kepada bahagian luar tali yang membalut core atau kern. Terdapat pula dua jenis core twist pada tali kernmantel ni iaitu z twist dan juga s twist. Twist ini dapat dilihat di bahagian hujung tali ataupun apabila tali dipotong. Dalam knotting ni ada 3 aspek yang penting, yang pertama senang untuk diketatkan, kedua kuat dan ketiga senang untuk dilonggarkan. Ketiga-tiga elemen ini sangat penting dan juga sebagai syarat untuk menentukan sama ada sesuatu ikatan tu betul ataupun salah. Cerita pasal ketahanan tali ni pulak adalah 2 tahun sama ada tali tersebut digunakan ataupun tidak.
Antara knotting yang kami belajar pada hari ini ialah:
1. Reef knot (buku sila)
2. Sheet band (bunga keti)
3. End knot/thumb knot
4. Fisherman knot
5. Bowline (tindih kasih) & rescue bowline
6. Figure 8 knot single loop & double loop
7. Clove hitch (simpul manok)
8. Alphine butterfly and double alphine butterfly

Selesai jer pelajaran knotting..kami pun bersiap untuk aktiviti seterusnya.,TREKKING Sebelum bertolak, kami diberi sedikit taklimat oleh En. Solehin mengenai perjalanan aktiviti kami pada petang ni.
Antara peralatan yang harus dibawa/dipakai:
1. Kasut bertutup
2. Stokin
3. Topi
4. Wisel
5. Botol air
6. Poncho
7. Tali knotting
Perjalanan kami mungkin mengambil masa kira-kira 2 hingga 3 jam untuk sampai ke tempat yang di tuju. Cara berjalan dalam kumpulan juga turut diajar iaitu single file dan juga double file. Selain itu juga, kami turut belajar isyarat wisel. 1 tiupan=berhenti, 2 tiupan=teruskan perjalanan, 6 tiupan=minta pertolongan, 3 tiupan=pertolongan dalam perjalanan. Apabila kita berada dalam keadaan sesat ataupun dalam kecemasan..jangan panik. Gunakan prinsip ini....
Stop
Think
Observe
Plan

Perjalanan kami untuk aktiviti trekking ini bermula lebih kurang dala pukul 2 petang. Mula-mula kena berenang merentasi tasik sebelum sampai ke jeti untuk berjalan kaki. Habis basah...tapi nak buat macam mana. Alhamdullilah cuaca pada hari ni sangat baik untuk aktiviti trekking.Walaupun terpaksa berjalan dalam keadaan basah kuyup, tapi sebenarnya takda apa pun sebab bila dah lama berjalan pakaian jadi kering semula.Jauh jugaklah kami berjalan melintasi jalan raya sebelum sampai ke dalam kawan kampung dan masuk ke dalam kawasan hutan. Akhirnya, penat lelah kami berbaloi apabila kami sampai di puncak bali. Di sana kami dapat melihat keindahan Tasik Chenderoh daripada atas. Setelah melepaskan penat lelah, kami pun turun ke bawah dan sekali lagi kena berenang untuk sampai ke camp site. Setelah sampai, barulah kami dapat menikmati juadah makan tengahari lebih kurang pukul 5 petang. Setelah hanya makan biskut sepanjang perjalanan barulah dapat makan nasi.hehehe
Pada malamnya, sewaktu post mortem En Hisyam Che Mat menyampaikan sedikit amanat untuk kami semua para pelajar. InsyaAllah, nasihat yang disampaikan akan kami gunakan dengan sebaik-baiknya sebagai panduan untuk kami dalam melalui perjalanan yang masih lagi panjang.

No comments:

Post a Comment