Sunday 15 January 2012

Final Camp: Sedikit komen dan cadangan

Sebelum mengakhiri penulisan mengenai Final Camp di Tasik Chenderoh ni. Ada sedikit komen dan cadangan hendak diberitahu.
Mengenai kem ni, Alhamdilliah dengan izin Allah SWT semuanya berjalan dengan lancar tanpa ada insiden yang tak diingini berlaku. Cuma mengenai tandas dan kebersihan air di tapak perkhemahan. Tandas yang terdapat di kem Tasik Chenderoh ni agak 'klasik'. Tapi bukan itu yang menjadi masalah. Masalah yang besar ialah tandas tersebut mudah tersumbat. Bila dah tersumbat, hasil buangan manusia pun akan terapunglah. Jadi macam mana insan-insan yang lain nak membuang pulak.
Kemudian, kebersihan air tasik menjadi keraguan. Kalau untuk diminum atau memasak mungkin tak jadi masalah sangat sebab dah dimasak terlebih dahulu. Tapi untuk mandi dan mengambil wuduk, itu yang menjadi masalah utama. Air daripada bilik mandi akan mengalir ke dalam tasik dan pada masa yang sama berhampiran dengannya jugaklah diletakkan water pump untuk mengepam air ke dalam tangki. Bukan nak cerewet sangat mengenai soal ni. Tapi kita haruslah ingat sebagai orang Islam kita haruslah mengutamakan kebersihan.
Cadangan, diharap pihak yang berkenaan dapat mencari penyelesaian untuk masalah ini kerana mungkin akan datang FSR akan menggunakan lagi tempat ni untuk Final Camp SPS133. Sekian....

No comments:

Post a Comment